Awokado to owoc wyjątkowy i znacznie różni się od swojej grupy, przede wszystkim tym, że zawiera w swoim składzie aż 20-30% tłuszczów, a jego wartość energetyczna jest bardzo wysoka, ponieważ w 100 g wynosi ona około 160 kcal, a więc jeden owoc, w zależności od wielkości może dostarczać od 250-400 kcal. Ale czy to źle? Okazuje się bowiem, że niekoniecznie.
 

Tłuszcz zawarty w awokado należy do grupy tłuszczów zdrowych. W przypadku awokado dominujące są jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo awokado zawiera także B-sitosterol, który jest roślinnym związkiem o podobnej budowie co cholesterol, z tym, że B-sitosterol konkuruje z cholesterolem i obniża jego wchłanianie z pokarmu. Oznacza to tyle, że awokado obniża „zły” cholesterol LDL, a podwyższa „dobry” HDL, a więc działa przeciwmiażdżycowo, obniża ciśnienie tętnicze krwi i działa ochronnie na układ sercowo-naczyniowy.

 

Awokado poza zdrowymi tłuszczami zawiera także pełnowartościowe białko szereg witamin i składników mineralnych (potas, cynk, wapń, kwas foliowy, niacyna, witaminy B1, B2, B5, C i PP, a także witaminy A, E i K). 

Dodatkowo zawiera glutation o właściwościach przeciwutleniających, który pozytywnie działa na wątrobę, układ nerwowy i immunologiczny.

Wykazano, że awokado hamuje wzrost komórek nowotworowych, zwłaszcza raka prostaty. Awokado również  spowalnia również proces starzenia

 

Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do innych owoców awokado zawiera małą ilość cukrów. Większa część zawartych w nim węglowodanów to błonnik pokarmowy, dlatego polecany jest dla osób chorych na cukrzycę typu 2.

 

A jak spożywać awokado? Najważniejszą zasadą jest spożywanie go na surowo, ponieważ podczas obróbki termicznej traci ono swoje zdrowotne właściwości. Drugą zasadą jest to, aby awokado było dojrzałe. Dojrzałe awokado jest miękkie i charakteryzuje się, w zależności od odmiany, albo zieloną skórką z drobnymi ciemniejszymi kropeczkami, albo ciemną skórką w przypadku odmiany Hass.

 

W jakiej formie go spożywać? To już zależy od gustu kulinarnego. Można go podawać w formie dodatku do sałatek, tortilli, bądź w formie past (np. zamiast masła), dipów, czy jako meksykańskiego sosu guacamole (z limonką, chili, pomidorami, solą i przyprawami). W innych stronach świata przyrządza się również z niego koktajle.

 

Reasumując, awokado ma wysoką wartość zdrowotną i żywieniową, jednakże posiada również wysoką wartość energetyczną. Owoc ten doskonale sprawdzi się jako zamiennik masła, czy wysokokalorycznych, majonezowych sosów. Właściwie można powiedzieć, że największą wadą awokado jest jego cena.

 

Bibliografia:

  1. M L. Dreher, A J. Davenport; Hass Avocado Composition and Potential Health Effects; Crit Rev Food Sci Nutr. 2013 May; 53(7): 738–750.

  2. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Awokado- wartość żywieniowa „Przemysł Spożywczy”, 2015, 69 (11), s. 33

  3. Jarosława Rutkowska, Agata Antoniewska, Damian Baranowski,Ewa Rasińska, Analiza profilu kwasów tłuszczowych wybranych olejów „nietypowych”, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIX, 2016, 3, str. 385 – 389

  4. Lu QY, Arteaga JR, Zhang Q, Huerta S, Go VL, Heber D., Inhibition of prostate cancer cell growth by an avocado extract: role of lipid-soluble bioactive substances, J Nutr Biochem. 2005 Jan;16(1):23-30.

 


Awokado- owoc jak nie owoc

24 lutego 2020

dietetyk.sobanska@gmail.com  tel. 530 532 893

Kontakt dietetyk Ostrów Wielkopolski
Dietetyk Ostrów Wielkopolski

Dietetyka ogólna, dietetyka kliniczna i dietetyka pediatryczna

Zapraszam do kontaktu w gabinecie, telefonicznego, bądź online

Dietetyk

mgr Julita Sobańska

 

 

Zrobione w WebWave CMS

Skontaktuj się ze mną:

Dietetyk Ostrów Wielkopolski

Julita Sobańska

mail: dietetyk.sobanska@gmail.com

tel. 530 532 893

ul. Dembińskiego 20/5

63-400 Ostrów Wielkopolski