Kawa? Pierwsze skojarzenia to pobudzenie, używka, jednak, czy słusznie?  Okazuje się bowiem, że kawa to poza kofeiną, około 1000 związków biologicznie aktywnych oddziałujących na człowieka.

 

A więc właściwie jak oddziałuje kawa na ludzki organizm?

  1. Kawa ma wpływ na pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego (zwiększa koncentrację) oraz nieznacznie wpływa na zwiększenie ciśnienia krwi (5-10 mmHg), jednakże należy pamiętać o zjawisku tolerancji, tzn. kolokwialnie mówiąc im więcej i częściej ją pijemy, tym będzie słabiej na nas działać. Co więcej, podważa się, jakoby miała mieć wpływ na zwiększenie ryzyka choroby nadciśnieniowej, jednakże udowodniono taki wpływ tylko w przypadku łączenia ją z paleniem papierosów.

  2. Kawa zmniejsza senność i zmęczenie, jednak jednocześnie może pogarszać jakość snu, poprzez jego spłycenie.

  3. Zwiększa tolerancję wysiłku, wpływając na mięśnie szkieletowe, zwiększając ich wrażliwość na glukozę, dodatkowo spowalnia utratę masy mięśniowej.

  4. Działa ochronnie na wątrobę.

  5. Działa antyoksydacyjnie, zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych:

    1. Cukrzycy,

    2. Nowotworów,

    3. Choroby Parkinsona,

    4. Choroby Alzheimera,

    5. Depresji.

  6. Działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.

  7. Ze względu na jej drażniące działanie należy ograniczyć ją w chorobach: refluksowej przełyku, chorobie wrzodowej, zespole jelita drażliwego. Nie należy również pić wysokich dawek kofeiny w ciąży.

  8. Ogranicza wchłanianie wapnia, magnezu i żelaza. Co więcej, nie wolno popijać nią leków, ponieważ może osłabiać ich działanie oraz zwiększać ryzyko działań niepożądanych.

  9. Nie należy pić jej na czczo.

 

Podsumowując, kawa to nie tylko „używka”. To dawka czyni truciznę. Bezpieczna, mająca właściwości prozdrowotne dla osób zdrowych dawka to około 2-4 filiżanki dziennie. Jednakże należy rozpatrywać to indywidualnie, obserwując swoją reakcję organizmu. Co do formy, sposobu parzenia zasada jest taka, im krótszy kontakt kawy z wrzątkiem tym lepiej, dlatego najbardziej wartościowa jest kawa świeżo zmielona z ekspresu ciśnieniowego. Co do rozpuszczalnej, jeżeli już jest wybierana to warto, aby była informacja, że powstała na drodze liofilizacji, a najgorszym wyborem są kawy typu 2 w 1, 3 w 1.

 

Bibliografia:

  1. Ludwig I. i wsp., Cofee: biochemistry and potential impast on health, Food Funckt, 2014, 5(8), 1695-1717
  2. Andrews K. i wsp. The caffeine contents of dietary supplements commonly purchased in the US: analysis of 53 products with caffeine-contsining ingredients. Anal Bioanal Chem 2007, 398: 231-239.
  3. Bojarowicz H., i wsp. , Caffeine. Part I. Common use of caffeine and its effect on human organizm, Probl Hig Epidemiol 2012, 93(1): 8-13
  4. Żukiewicz-Sobczak W. i wsp., Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012, 18 (1) 71-76
  5. Zdrojewicz Z. i wsp., Czy picie kawy jest zdrowe?, Med. Rodz, 2016, 19(3), 138-145

 

 

Czy kawa rzeczywiście jest tylko "używką"?

19 czerwca 2020

dietetyk.sobanska@gmail.com  tel. 530 532 893

Kontakt dietetyk Ostrów Wielkopolski
Dietetyk Ostrów Wielkopolski

Dietetyka ogólna, dietetyka kliniczna i dietetyka pediatryczna

Zapraszam do kontaktu w gabinecie, telefonicznego, bądź online

Dietetyk

mgr Julita Sobańska

 

 

Zrobione w WebWave CMS

Skontaktuj się ze mną:

Dietetyk Ostrów Wielkopolski

Julita Sobańska

mail: dietetyk.sobanska@gmail.com

tel. 530 532 893

ul. Dembińskiego 20/5

63-400 Ostrów Wielkopolski