Czosnek szeroko stosowany jest w kuchniach na całym świecie. Dzięki swojemu specyficznemu smakowi i zapachowi wzbogaca wiele potraw. Idealnie nadaje się do sosów, dań rybnych i mięsnych, marynat,  kiełbas, czy zup, jednakże mało kto zastanawia się, czy czosnek poza swoimi walorami smakowymi posiada jeszcze jakieś właściwości?

 

Okazuje się, że tak. W licznych badaniach klinicznych (z udziałem ludzi) wykazano, że czosnek działa:

  • przeciwbakteryjnie, („naturalny antybiotyk”)
  • grzybobójczo,
  • przeciwmiażdżycowo,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • aktywizuje układ oddechowy,
  • działa pozytywnie na układ nerwowy,
  • przeciwnowotworowo (głównie zmniejsza ryzyko raka żołądka i jelita grubego),
  • obniżająco na ciśnienie tętnicze krwi (może obniżać ciśnienie nawet o 7%, dlatego jest dobrym środkiem do wspomagania leków obniżających ciśnienie krwi),
  • pobudzająco na apetyt i pobudzająco wydzielanie soków trawiennych i żółci.

 

Ale czy każdy może skorzystać z dobrodziejstw jakie daje to warzywo przyprawowe?

Niestety, nie. Ze względy na to, że czosnek zwiększa wydzielanie soków trawiennych i żółci osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego: zwłaszcza zapalenia żołądka i jelit, a także na choroby wątroby i pęcherzyka żółciowego nie powinny spożywać czosnku, ponieważ może on powodować różnego szeregu dolegliwości.

Co więcej, czosnek może wchodzić w interakcje z lekami hamującymi krzepnięcie krwi i powodować krwawienia, z lekami obniżającymi poziom cukru (np., metforminą) i powodować zbyt niski poziom glukozy we krwi, a także może obniżać działanie leków stosowanych w HIV.

 

A właściwie jaka ilość czosnku wystarczy, aby mógł wywrzeć korzystne działanie na nasze zdrowie? Okazuje się, że wystarczy już jeden duży ząbek czosnku dziennie.

 

Podsumowując, czosnek może być nie tylko stosowany dla poprawy smakowitości potraw, ale również dla poprawy naszego zdrowia. A więc czy warto jeść czosnek? Jeżeli nie cierpimy na choroby układu pokarmowego, ani nie bierzemy leków, które mogłyby wejść w interakcje z tą przyprawą, to zdecydowanie tak.

 

Bibliografia:

  1. Kudełka W.,  Kosowska A., Składniki przypraw i ziół przyprawowych determinujące ich funkcjonalne właściwości oraz rola w żywieniu człowieka i zapobieganiu chorobom, Zeszyty Naukowe, 2008, 781
  2. Tadusiewicz, Krzysztofiak, Olas, Czosnek- panaceum na choroby układu krążenia?, Kosmos, 2014, 63(1), 37-44
  3. Czapska A.,  Szczawiński J., Właściwości przeciwbakteryjne i przeciwutleniające przypraw roślinnych, Higiena, 2001, 2
  4. Gorzelniaska J., Zioła trawienne jako niekonwencjonalne leki szybkiego działania, wiadomości zielarskie, 2001, 7/8
  5. Grabowska J., Substancje zapachowe [w] Chemia żywności skład i przemiany żywności, red. Sikorski, WNT, Warszawa, 2002
  6. Kwiecień M., Winiarska-Mieczan A., Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne, Probl Hig Epidemiol 2011, 92(4): 810-812

 

Świat przypraw. Czy warto jeść czosnek?

18 lutego 2020

dietetyk.sobanska@gmail.com  tel. 530 532 893

Kontakt dietetyk Ostrów Wielkopolski
Dietetyk Ostrów Wielkopolski

Dietetyka ogólna, dietetyka kliniczna i dietetyka pediatryczna

Zapraszam do kontaktu w gabinecie, telefonicznego, bądź online

Dietetyk

mgr Julita Sobańska

 

 

Zrobione w WebWave CMS

Skontaktuj się ze mną:

Dietetyk Ostrów Wielkopolski

Julita Sobańska

mail: dietetyk.sobanska@gmail.com

tel. 530 532 893

ul. Dembińskiego 20/5

63-400 Ostrów Wielkopolski